Firmy

Jak wygląda rejestracja spółki w Polsce?

Posted by Sławomir Riettke

Rejestracja Spółki to stosunkowo prosty ale wieloetapowy proces. Aby podjąć właściwą decyzję o wyborze formy spółki należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników. Bez wątpienia są nimi skala prowadzonego biznesu i wielkość uzyskiwanego dochodu, wysokość kapitału założycielskiego, czasami również rodzaj wykonywanego zawodu, który ma kluczowe znaczenie przy spółce partnerskiej. Warto wspomnieć, że podstawowym aktem prawnym regulującym funkcjonowanie spółek w Polsce jest Ustawa Kodeks spółek handlowych.

Od czego więc zacząć?

Po tym jak odpowiemy sobie na kluczowe pytania zawarte w poprzednim akapicie czyli przede wszystkim jakiego rodzaju biznes będziemy chcieli prowadzić oraz na jaką skalę, zastanówmy się czy chcemy zarejestrować spółę w sposób klasyczny czy za pośrednictwem  Internetu. Rejestracja spółki w Polsce za pomocą Internetu odbywa się za pośrednictwem strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. W tym artykule natomiast więcej uwagi poświęcimy na tradycyjną formę. W pierwszej kolejności wybierzmy zatem formę prowadzonej spółki. Zatem musimy odpowiedzieć na pytanie czy decydujemy się prowadzić działalność w formie spółki kapitałowej tj. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna lub spółki osobowej tj. jawna, partnerska, komandytowa lub komandytowo akcyjna. Każda umowa spółki w zasadzie wymaga jej sporządzenia na piśmie pod rygorem nieważności. Zgodnie z obowiązującym w Polsce Kodeksie spółek  handlowych, w zasadzie każda  umowa powinna dla swojej ważności zawierać takie informacje jak: firmę (czyli nazwę) i siedzibę spółki, określenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika i ich wartość, przedmiot działalności spółki, czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony. Dodatkowymi informacjami które w przyszłości mogą ułatwić życie w sytuacji np. rozstania się wspólników są zasady zbywalności udziału w spółce, sposób reprezentacji, zasady wstąpienia lub wystąpienia ze spółki, zasady wprowadzania zmian w umowie spółki, zasady związane z uczestnictwem w zyskach i stratach w spółce itp. Warto uregulować powyższe kwestie zawczasu, by być gotowym gdy pojawią się nieprzewidziane, nierzadko także, nieprzyjemne zdarzenia.

Następny etap- rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym

Wniosek o wpis spółki do Krajowego Rejestru Sądowego składa się na urzędowym formularzu. Formularze dostępne są do pobrania zarówno na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości w formie plików do ściągnięcia, jak również w Wydziałach Gospodarczych w Sądach. Istotną informacją jest to, że obecnie w Polsce obowiązuje zasada „jednego okienka”. Oznacza to, że przy okazji rejestracji spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym, następuje automatyczne nadanie, poza numerem KRS, także NIP i REGON.

Z jakimi kosztami rejestracji musimy się liczyć?

Koszt rejestracji spółki w Krajowym Rejestrze Sądowym, bez względu na jej formę prawną, to ko 600 zł. Opłata od wniosku o wpis do rejestru wynosi co prawda 500 zł, jednakże zawsze dodatkowo będziemy musieli zapłacić 100 zł za ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Dodatkowo musimy liczyć się z kosztami prawników m. in. notariusza, a także ewentualnie radcy prawnego lub adwokata, którzy np. sporządzą dla nas umowę spółki.  

Related Post